اشتراک صنفی

بخشی از پیشرفت‌های شتابان عصر کنونی بیش از هر زمان دیگری متکی به تسهیل و تسریع چرخه اطلاع‌رسانی میان سازمان‌ها، نهادها و مخاطبان حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... است.

با توجه به اهمیت دانش ارتباطات در این فرایند و نظر به نقش تعیین‌کننده روابط‌عمومی‌ها در این زمینه، نه‌تنها ضرورت نام‌گذاری روزی برای روابط‌عمومی، بلکه هفته‌ای به نام روابط‌عمومی محرز است تا در قالب برنامه‌های متعدد، بازبینی عمیقی در مسیر این حوزه، متناسب با تحولات و هم‌چنین برای به روز کردن دانش این عرصه انجام گیرد و توجهات مردم و مسئولان را بیش‌ازپیش به اهمیت روابط عمومی جلب کند.

کار روابط‌عمومی‌ها و خبرنگاران تقریباً در یک راستا بوده و از نظر طبقه‌بندی استانداردهای بین‌المللی هر دو از نظر نقش، کارکرد و حتی دشواری حرفه در یک رسته قرار می‌گیرند.

هنر هشتم عنوانی است که به روزنامه‌نگاری و روابط‌عمومی مشترکا تعلق گرفته است. پس می‌توان گفت اشتراک صنفی این دو حرفه و از سویی هدف مشترک هردو که همان اطلاع‌رسانی برای روشنگری افکار عمومی است، ایجاب می‌کند بیشترین تعامل و تفاهم را با یکدیگر داشته باشند.

اما آنچه در عمل محل چالش است، برخی تفاوت‌ها در رویکرد مدیران رسانه‌ها و مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌ها در خصوص موضوع اطلاع‌رسانی است. دستگاه‌ها در پی اطلاع‌رسانی و بازتاب عملکرد خود از طریق رسانه‌ها هستند و از آن سو مدیران رسانه‌ها برای خود نقش انتقادی و به چالش کشیدن عملکرد دستگاه‌ها را قائلند.

به‌اعتقاد نگارنده هر دو در این زمینه محق هستند، ولی باید به ادبیاتی مشترک رسید که همان اطلاع‌رسانی و نقد منصفانه است. حتی اگر یک خبرنگار بعد از مدتی در جایگاه مدیر روابط‌عمومی یک دستگاه قرار گرفت نباید فراموش کند که باید پذیرای اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف و نقد منصفانه باشد.

اگر در بحث اطلاع‌رسانی و خبرنویسی جانب اعتدال و انصاف رعایت و منافع ملی در نظر گرفته شود، تعامل خبرنگاران و روابط‌عمومی‌ها به زیباترین و سالم‌ترین نحو شکل خواهد گرفت، و روابط سه ضلع مردم، رسانه و مسئولان منتج به خروجی‌هایی مفید برای پیشرفت جامعه خواهد شد.

در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز تمام برنامه‌ریزی‌ها با هدف رسیدن به این نقطه انجام می‌شود و سعی بر این است که روابط‌عمومی با دادن اطلاعات و محتوای مفید و شفاف به رسانه‌ها و نمایندگان آن‌ها که همان خبرنگاران و گزارشگران هستند ضمن بازتاب عملکرد مثبت دستگاه، دغدغه رسانه‌ها را نیز محترم شمارد و با روشنگری اذهان عمومی و مخاطبان، یاری‌رسان رسانه‌ها باشد.

 

* رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

** منتشر شده در روزنامه اعتماد یکشنبه 28 اردیبهشت 1399

انتهای پیام/

کد خبر 1399022844

برچسب‌ها